رئیس کمیته مرزی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

مرز چیلات از همه ظرفیت‌های قانونی برای گشایش برخوردار است

مرز چیلات از همه ظرفیت‌های قانونی برای گشایش برخوردار است

شهریار حیدری در جریان بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از مرز چیلات اظهار داشت: هدف کمیسیون امنیت ملی بررسی امنیت پایدار و مسایل امنیتی و کارکرد نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی در مرزهاست.

وی افزود: نگاه ما به امنیت پایدار است و در راستای تقویت امنیت پایدار بحث بازارچه ها و مرزها مجاز مورد تاکید می باشد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرز چیلات و جلسات و پیگیری ها در خصوص این مرز در گذشته تاکید کرد: مرز چیلات از مرزهایی است که در آینده تحت عنوان مرز مجاز با کشور عراق بازگشایی می شود.

حیدری یادآور شد: این مرز در منطقه ای استراتژیک قرار دارد و ۱۰۰ کیلومتر از مرز مهران و بیش از ۱۰۰ کیلومتر با مرز چزابه فاصله داشته و دارای شرایط لازم ایجاد مرزهای جدید است و طرف عراقی هم از بازگشایی مرز چیلات استقبال کرده است و نماینده مردم منطقه نیز در ۲ سال پیگیری های زیادی برای تسریع در بازگشایی این مرز داشته است و امروز نیز اعضای کمیسیون امنیت ملی از آن بازدید کرده اند.

وی اضافه کرد: تلاش می شود با دعوت از دستگاه های مربوطه از جمله وزارت کشور، وزارت امور خارجه، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه های مرتبط مثل گمرک بازگشایی مرز و بازارچه چیلات تسریع شود.

وی گفت: با ایجاد این مرز امنیت پایدار در منطقه بیشتر و چرخه اقتصاد در سطح شهرستان و استان بسیار بهتر می چرخد و امیدوارم برای اربعین سال اینده از ظرفیت مرز چیلات استفاده شود.

نماینده شهرستان های دهلران ، دره شهر ، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امیدواریم مجموعه تلاش ها، پیگیری ها و اقدامات در سطح ملی، استانی و شهرستانی منجربه پای کارآمدن طرف عراقی و گشایش مرز چیلات شود.

بهزاد علیزاده افزود : مرز چیلات از مرزهای رسمی کشور است که سال ۹۶ تصویب شد و یکی از مطالبات جدی مردم دهلران فعال کردن این مرز است.

 

وی تاکید کرد: استاندار و امام جمعه ایلام عزم جدی برای گشایش مرز چیلات دارند و مذاکراتی از طریق استانداری و رایزنی با طرف عراقی هم انجام شده و امیدواریم با پیگیری های ویژه از طریق استاندار میسان در این خصوص به نتایج خوبی برسند.

وی اظهار داشت: همچنین در سطح ملی بنا به رسالت نمایندگی و دفاع از حق مردم رایزنی ها و پیگیری هایی از طریق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ، وزیر امور خارجه و وزیر کشور انجام داده ام و امیدوارم این پیگیری ها نتیجه بدهد چون با فعالیت مرز چیلات هم در اربعین موثر خواهد بود و پاسخگوی مطالبه مردم است و هم در حوزه اقتصادی برای مردم دهلران و استان موثر باشد.

علیزاده با تقدیر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و بازدید آنها از مرز چیلات گفت: امیدوارم کمیسیون امنیت ملی در اولین فرصت و اولین جلسه ضرورت این موضوع را برای مسئولان کشوری تبیین و همت کنند تا کشور عراق را مجاب به همکاری برای گشایش مرز چیلات کنند.

وی یادآور شد: استاندار ایلام هم وعده داده که برای اربعین سال آینده چیلات آماده شود و امیدواریم مجموعه تلاش های، پیگیری ها و اقدامات چه در سطح ملی، استانی و شهرستان منجربه پای کارآمدن طرف عراقی و گشایش مرز چیلات شود.

نماینده حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز چیلات هم افزایی برای مرز مهران داشته و از طرفی چیلات دارای سابقه طولانی است چراکه در گذشته دهلران گمرک فعال بوده و مردم مرزدار در ایران و عراق با هم مراودات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته اند.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است