رایزنی های فرامرزی فرماندار

رایزنی فرماندار دهلران با مقامات عراقی برای گشایش مرز چیلات

رایزنی فرماندار دهلران با مقامات عراقی برای گشایش مرز چیلات

به همت دولت و استاندار ایلام و مدیران کل و فرماندار دهلران زیرساخت های چیلات در حال تکمیل شدن است و رایزنی های گسترده مسئولان استان و بویژه شخص استاندار برای گشایش این مرز در سطح کشور ادامه دارد.
در این راستا استاندار ایلام در اولین سفر خود به این مرز به مدیران کل دستور داد زیرساخت های چیلات را تکمیل و تاکنون بیش از 380میلیارد ریال بدین منظور هزینه و زیرساخت های آب و برق،فیرنوری و جاده دسترسی در دستور کار قرار گرفت و در بیشتر زیرساخت ها تقریبا کار تمام شده و در بحش تامین آب شرب نیز حفر چاه و منبع های ذخیره در حال انجام است و بزودی این مشکل نیز حل می شود.
جاده 28 کیلومتری دسترسی به مرز چیلات نیز بخوبی در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون عملیات آسفالت 17 کیلومتر از این مسیر باقی مانده که تکمیل خواهد شد و در زمینه فیبر نوری و برق تا حدودی مشکلات حل و تاسیسات ساختمانی در محل نیز احداث شده است و 50 هکتار زمین برای سایت بازارچه چیلات پیش بینی شده است.
بسیاری از مسئولان کشوری و مرتبط با مرز نیز از محل این بازارچه و اقدامات انجام شده بازدید و بر این باور هستند که این مرز باید گشایش یابد چون هم موجب تسهیل در تردد و هم موجب رونق اقتصاد و معیشت مردم منطقه می شود.
سرانجام بعد از بازدید های مسئولان و کارهای خوب در حوزه زیرساختی، دولت نیز مجوزهای لازم برای گشایش مرز چیلات را صادر کرد و می بایست طرف عراقی برای ادامه امورات پای کار می آمد که در این راستا با مقامات عراقی نیز رایزنی و نتایجی حاصل شد.
در سفر رئیس جمهوری به عراق این مهم به جد دنبال و بر اساس تفاهم نامه، طرف عراقی نیز قول داد در یک فرصت 6 ماهه در زمینه زیرساخت ها اقدام و این مهم را در دستور کار قرار دهد.
بدین منظور و برای تسریع در روند پای کار آمدن طرف عراقی فرماندار دهلران به عراق سفر کرد تا از نزدیک پیگیری ها در خصوص گشایش مرز چیلات را با سفیر ایران در عراق و مقامات عراقی دنبال کند.
مجید عسگری ابتدا به دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق رفت و با ایرج مسجدی دیدار کرد.
فرماندار دهلران با تسریح اقدامات زیرساختی در مرز چیلات و فراهم بودن زمینه برای گشایش این مرز گفت: با توجه به ظرفیت های نفت و گاز، آب و خاک، کشاورزی و صنعت در این شهرستان مرزی، گشایش چیلات نقش مهمی در توسعه سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی منطقه و استان ایلام دارد.
وی افزود: گشایش این مرز موجب روان سازی ترافیک اربعین در مهران و از طرفی دور زدن تحریم ها و رونق اشتغال و معیشت مردم خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز قول داد: تفاهم نامه رئیس جمهوری با طرف عراقی را به جد دنبال و از تمام توان و ظرفیت ها برای مجاب کردن طرف عراقی برای شروع عملیات زیرساخت ها استفاده می کند.
ایرج مسجدی تاکید کرد: تلاش می شود تا حداقل یک گذر مرزی در زمان اربعین در مسیر رفت یا برگشت در دهلران ایجاد شود.
فرماندار دهلران در ادامه با سردار مرادیان وابسته نظامی ایران در عراق و مسئول پیگیری امور مرزی ایران در عراق دیدار کرد و با اشاره به اهمیت مرز چیلات و مهیا بودن زیرساخت های آن گفت: نیاز است با رئیس گذرگاه های مرزی عراق گشایش مرز چیلات پیگیری شود.
سردار مرادیان هم با تقدیر از پیگیری ها و رایزنی های فرماندار دهلران یادآور شد: با توجه به تفاهم نامه موجود، با طرف عراقی رایزنی خواهم کرد و در این زمینه با کاظم العقابی رئیس هیئت گذرگاه های مرزی عراق برای پیگیری مرز چیلات دیدار خواهد کرد.
فرماندار دهلران در ادامه با منذر خلف الشوای رئیس شورای استان میسان در همجواری استان ایلام دیدار کرد.
عسگری گفت: طبق قانون عراق، مجلس استان بالا دست استاندار میسان محسوب می شود و استاندار منصوب شورای استان است لذا این دیدار دارای اهمیت بود.
وی اضافه کرد: در این دیدار تمام اقدامات مرز چیلات را تشریح و به نقش این مرز در توسعه منافع اقتصادی دو طرف اشاره شد.
رئیس شورای استان میسان نیز در این دیدار با اشاره به کمک جمهوری اسلامی ایران به عراق و بویژه در مبارزه با تروریسم ، داعش و کمک به تامین امینت گفت: با توجه به روابط خوب ایران و عراق ما هم مایل به گشایش مرز چیلات هستیم .
منذر خلف الشوای تاکید کرد: باید از این روابط به نفع توسعه مسایل اقتصادی استفاده و تلاش می کنیم کوتاهی های گذشته در زمینه گشایش چیلات را جبران و روند را تسریع کنیم.
وی گفت: قول می دهم از طریق استانداری و دولت مرکزی روند امور را با جدیت پیگیری و با تمام توان برای گشایش چیلات اقدام کنم.
فرماندار دهلران همچنین در دیدار با همتای خود یعنی فرماندار شهر علی غربی عراق که بازارچه چیلات در حوزه سرزمینی این فرمانداری است، گفت: باید تلاش کنیم از این مرز برای تعمیق روابط استفاده و موجب رونق معیشت مردم 2 شهرستان دهلران و علی غربی شویم.
عسگری با اشاره به اینکه اربعین فصل مشترک ایران و عراق است، افزود: باید به موازات این مهم بحث مسائل اقتصادی هم مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت این مرز نهایت بهره برداری و استفاده برای دو کشور شود.
وی از فرماندار علی غربی خواست با توجه به تفاهم نامه بین دو کشور برای گشایش چیلات، از طریق رایزنی ها این موضوع را تعیین تکلیف و هر چه سریعتر زمینه برای شروع زیرساخت ها مرز از سمت عراق را از طریق مسئولان عراقی را پیگیری کند.
فرماندار علی غربی هم گفت: با توجه به نیاز شهر علی غربی به بازارچه مرزی و استفاده از این موقعیت لذا این مهم را با جدیت پیگیری و با بهره گیری از همه توان خود این مهم را دنبال خواهد کرد و عزم برای گشایش چیلات جدی است.
استاد جواد ضمن قول مساعد برای پیگیری این مهم از طریق مقامات مافوق اضافه کرد: گزارش پیشرفت روند امور را به طرف عراقی منعکس می کنم.
فرماندار دهلران همچنین با شیوخ منطقه العماره و علی غربی برای تسریع در روند پیگیری ها با توجه به نقش انها در این دو منطقه دیدار کرد.
مجید عسگری با اشاره به مراودات فرهنگی و مذهبی مناطق العماره و علی غربی با دهلران در گذشته افزود: از طریق مقامات محلی، استانی و ملی تلاش کنید تا چیلات سریعتر محقق شود و مردم از مزایای آن بهره مند شوند.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است