مدیر کل امور مرزی :

وزارت کشور پیگیر گشایش مرز چیلات است

وزارت کشور پیگیر گشایش مرز چیلات است

شهریار حیدری  در بازدید از نوار مرزی دهلران و مرز چیلات  گفت: چیلات با توجه به موقعیت استراتژیک هم برای منطقه و هم در بعد ملی قابل بهره برداری است و یکی از کارکردهای مرز هم ایجاد فرصت در قالب بازارچه ها و پایانه های مرزی برای مناطق مرز نشین است.


وی با اشاره به نزدیکی این مرز به شاهراه شمال - جنوب عراق یعنی بصره به سمت بغداد گفت:با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها ، این مرز هم اکنون مهیای راه اندازی بازارچه و بعد از ان مرز رسمی است.


مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به بهره برداری طرف عراقی به موازات مرز از شرایط مرزی گفت: شهرهای علی غربی و علی شرقی در آن سوی این مرز از معادن منطقه بهره برداری می کنند و با ایجاد این بازارچه امنیت پایدار مرزی افزایش می یابد و این یکی از اهداف اصلی و راهبردی نظام جمهوری اسلامی است.


حیدری افزود: با توجه به فراهم بودن شرایط در چیلات حتما در اولین جلسه کارگروه مرزهای مجاز این موضوع مطرح می شود ضمن اینکه در این خصوص با طرفی عراقی از سال گذشته تاکنون رایزنی در سطح محلی،استانی و ملی داشته ایم.


وی گفت: در سفر رئیس جمهور به عراق در اسفند ماه جاری این موضوع یکی از بحث هایی است که با مسئولان عراقی پیگیری می شود و امیدواریم دو مرز چیلات و چنگوله ابتدا بعنوان بازارچه و در آینده چیلات بعنوان مرز رسمی و مجاز مورد بهره برداری منطقه ای و ملی قرار گیرد.


این مسئول وزارت کشور افزود: مرز چیلات به لحاظ شرایط مرز مجاز یعنی رعایت صد کیلومتر از مرزهای همجوار را دارد و با توجه به راه دسترسی و محل و موقعیت به گونه ای است شرایط پایانه مرزی را دارد و نیاز است طرف مقابل هم به راه اندازی بازارچه یا پایانه مرزی راضی باشد و پای کار آید .


وی با اشاره به اینکه سال گذشته با طرفی عراقی صحبت کردیم که چیلات هم مرز رسمی وپایانه و تردد و ترانزیت در زمینه اقتصادی باشد گفت:در آن مقطع طرف عراقی امادگی لازم را نداشت اما امیدواریم در سفر رئیس جمهور طرف عراقی این آمادگی را پیدا کند تا بتوانیم بعنوان مرز مجاز آن را فعال کنیم.


حیدری گفت: مرز چیلات شرایط مرز رسمی و پایانه مرزی را دارد منتهی طرف عراقی باید پای کار آید و ما در جلسات مربوطه مطرح و پیگیری می کنیم و امیدواریم طرف عراقی آمادگی لازم را داشته باشد تا این مرز با توجه به شرایط و موقعیت مناسب و با توجه به اینکه یکی از اهداف ما گسترش روابط با کشورهای همسایه است محقق شود.


وی افزود: از سال گذشته تا کنون حداقل چهار بار در جلسات مشترک با طرف عراقی ما بحث چیلات را مطرح کرده ایم و سال گذشته نیز برای اربعین بعنوان مرز احتیاط مطرح شد یعنی در شرایطی که ترافیک در مهران یا چذابه بود حتما از این مرز استفاده می شد ولی طرف عراقی زیرساخت لازم را نداشت بعد از آن نیز در جلسات بغداد و تهران مجدد پیگیری شد و حداقل 10 مکاتبه از طریق وزارت کشور با وزارت امور خارجه انجام شده و با مسئولان عراقی نیز در جلساتی که سفیر جمهوری اسلامی داشته همواره چیلات و چنگوله مورد بحث های ما با طرف عراقی با تاکید بر رسمی شدن مرز چیلات و فعالیت بازارچه چنگوله بوده و امیدواریم در سفر رئیس جمهور به عراق قطعی شود.


معاون عمرانی استاندار ایلام هم گفت:با توجه به دستور استاندار در زمینه زیرساخت های آب و برق،جاده دسترسی و فیبرنوری چیلات اقدامات خوبی انجام شده است و زیرساخت های لازم فراهم است.


احمد کرمی ابراز امیدواریم بتوانیم با توجه به رایزنی هایی که در حال انجام است و امور مرزی وزارت کشور نیز پیگیر هستند از این ظرفیت برای استان و کشور استفاده کنیم .


وی گفت: در طراحی این مرز دو منطقه گردشگری نیز در نظر گرفته شده است تا از ظرفیت گردشگری و اقتصادی در کنار هم استفاده شود .


معاون استاندار کریدر بصره به بغداد را از کریدرهای اصلی در توجیح طرح ذکر کردو وافزود:ظرفیت های گردشگری،اقتصادی،تردد و مجاورت با استان های شیعه نشین و قرابت فرهنگی و ترویست درمانی همه از ظرفیت های منطقه هستند که می توانند در توسعه نقش بسزایی ایفا کنند.


فرماندار دهلران هم چیلات را یکی از مطالبات به حق مردم ذکر کرد و گفت:با توجه به عقب ماندگی های ناشی از جنگ و مشکلات معیشت و نقش این مرز در اقتصاد و اشتغال و ظرفیت های خوب شهرستان فرصتی است که با گشایش آن زمینه توسعه همه جانبه منطقه را فراهم کرد.


مجید عسگری گفت: انتظار داریم وزارت کشور بعنوان متولی امر این مهم را بیشتر از گذشته پیگیری تا این مرز گشایش یابد و مردم بتوانند از ظرفیت های اقتصادی آن بهره مند شوند.


وی گفت: تاکنون برای زیرساخت های آب و برق، فیبرنوری و راه دسترسی این مرز بالغ بر 360میلیارد ریال هزینه شده است.


حدود نیمی - 220 کیلومتر -از مجموع 430کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور همسایه در محدوده شهرستان دهلران و همجوار با استان میسان عراق قرار دارد.
قرابت های فرهنگی و مراودات تاریخی - اجتماعی شهرستان های مرزی ایلام ، مهران و دهلران در غرب کشور با استان های واسط ، میسان و دیالی در شرق عراق موجب مطالبه مراوده بیشتر مردمان دوسوی مرز شده است.


مرز بین المللی مهران به عنوان تنها خروجی مرزی استان ایلام واقع در جوار استان واسط در شرق عراق هم اکنون به عنوان اصلی ترین کانون تردد زائران سالانه پذیرای سفر بیش از 6میلیون نفر زائر است.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است