همایش ملی کشاورزی

همایش تجلیل از نمونه های کشاورزی در دهلران برگزار شد

همایش تجلیل از نمونه های کشاورزی در دهلران برگزار شد

روز گذشته تعداد زیادی از کشاورزان،کارشناسان ومدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان به منظور بازدید از مزارع کشاورزی و طرح های آبخوان داری دهلران به اتفاق مشاور وزیر و مدیرکل امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی وارد دهلران شدند.

این گروه از طرح های مختلف حوزه کشاورزی این شهرستان بازدید و الگوهای موفق و رمز موفقیت انها را در عرصه کشاورزی مورد بررسی قرار دادند و از طرح موفق در عرصه مدیریت آب بازدید کردند.

شهرستان دهلران به واسطه بهره مندی از اراضی حاصلخیز کشاورزی و داشتن اراضی مستعد و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری و مدیریت بهینه در مصرف آب امسال بعنوان شهرستان محل برگزاری همایش ملی دستاوردهای کشاورزی در نظر گرفته شد.

در این راستا از روز گذشته گروه های مختلف حوزه کشاورزی از طرح های این شهرستان بازدید و امروز نیز در همایش شرکت کردند.

این همایش با حضور خانم بنی هاشم مشاور وزیر جهاد کشاورزی،امام جمعه و فرماندار هلران،مدیر کل جهاد کشاورزی استان،نماینده ولی فقیه در جهاد استان،امام جمعه و فرماندار ابدانان ،کشاورزان و کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان،مردم و مسئولان در تالار شهرداری برگزار شد.

مشاور وزیر جهاد،امام جمعه و فرماندار دهلران ،مدیر کل جهاد کشاورزی استان،نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان و رویشدی  یکی از کشاورزان دهلران  از سخنرانان این همایش ملی بودند.

مشاور وزیر و مدیرکل امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی  در این همایش کشاورزان را تامین کننده امنیت غذایی دانست و گفت:تجلیل از نمونه های کشاورزی برنامه ای نمادین است که توسط مردم و مسئولان از بهترین های این عرصه قدر دانی شود.

فروغ السادات بنی هاشم  با اشاره به افزایش جمعیت و ثبات مساحت و با توجه به خشکسالی ها و کاهش سفره های زیر زمینی گفت:عوامل انسانی و مدیران  توانسته اند علی رغم این مشکلات با مدیریت و تغذیه درست خاک و استفاده بهینه از انرژی این اتفاق بزرگ در عرصه آب و خاک را خلق کنند و باعث افزایش میزان تولید شوند.

وی گفت:کشاورزان و مدیران با مدیریت مصرف آب و استفاده از خاک و تغییر الگوی کشت بخوبی نقش افرینی کرده اند و امروز شاهد این همایش هستیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان هم  با اشاره به ۵۵ هزار بهره بردار کشاورزی در استان گفت:۵۰ درصد جمعیت استان از طریق کشاورزی معیشت خود را تامین می کنند.

سید تراب میری  به اقلیم مناسب استان و تنوع اب و هوایی و منابع آبی استان اشاره و افزود:پتانسیل ها برای توسعه محصولات مختلف کشاورزی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و در دست اقدام کشاورزی در استان گفت:این اقدامات در تاریخ توسعه کشاورزی استان در دولت تدبیر و امید بی سابقه است.

میری  ازدر دست اجرا بودن ۲۰ ایستگاه پمپاژ در استان خبرداد و گفت:این ایستگاه ها بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند.

وی به تغییر الگوی کشت با توجه به محدودیت منابع ابی در استان اشاره و گفت:در حوزه جنوب به سمت کشت محصولات با ارزش بالا و میزان مصرف کم آب هستیم  و در شمال استان کشت باغات در دستور کار است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان تولیدات گوشت قرمز و سفید را سه برابر مصرف استان اعلام کرد و افزود:تولید شیر در استان یک و نیم برابر مصرف استان است و مشکل مشوق های تولید است.

وی از آمادگی همکاری با سرمایه گذاران حوزه دانه های روغنی در جهت تکمیل زنجیره خبر داد و گفت:ایلام یکی از استان های موفق در زمینه بذر گندم است و بذر مهرگان را به کشور عرضه می کنیم و ۱۶ شرکت بذر در استان داریم.

میری  گفت:محوری ترین بخش توسعه استان بخش کشاورزی است.

فرماندار دهلران هم گفت:شهرستان دهلران با تولید سالانه بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی استان قطب کشاورزی ایلام می باشد.

مجید عسگری به ۹ هزار بهره بردار کشاورزی شهرستان اشاره و افزود:نگاه ویژه به کشاورزی شهرستان و پروژه های نیمه تمام بخش کشاورزی و بخش های مرتبط با ان از ضروریات است.

وی به سرمایه گذاری های دولت در بخش کشاورزی شهرستان اشاره و گفت:این سرمایه گذاری ها موجب افزایش سطح زیر کشت و تولید و اشتغال شده و می تواند اراضی آبی شهرستان را از ۵۰ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش دهد.

فرماندار دهلران صنایع تبدیلی را مغفول شهرستان ذکر کرد و افزود:خام فروشی در هیچ جا مرسوم نیست و می توان با هدایت و جذب سرمایه گذاردر زمینه صنایع تبدیلی اقدام کرد و از مزایای آن بهره مند شد.

عسگری کشاورزی را پیشران توسعه استان و شهرستان دانست و گفت:باید کارهای فن آورانه را به این حوزه سوق دهیم و نهایت استفاده کنیم.

وی به آموزشکده کشاورزی شهرستان اشاره و افزود:از این ظرفیت باید بصورت ویژه برای افزایش بهره وری وتربیت تحصیلکردگان این حوزه بهره گرفت.

عسگری  کشاورزی را یکی از ارکان مهم استقلال کشور دانست و افزود:باید در همه حوزه ها کنار کشاورزان باشیم چون این اقشار زحمت کش جامعه در جهت بالا بودن پرچم استقلال در این حوزه تلاش می کنند.

امام جمعه دهلران هم گفت:کشاورزی مکانیزه امروز توانسته بخوبی نهایت بهره وری از اب و خاک داشته باشد.

حجت الاسلام سید محسن موسوی  اجرای سیلوهای ذخیره گندم را از اقدامات مهم ذکر کرد و افزود:امروز کشاورزان در زمینه ذخیره گندم مشکلی ندارند.

وی ایجاد صنایع تبدیلی وتامین اب اراضی کشاورزی و تامین سموم کشاورزی و واگذاری اراضی کشاورزی به جوانان را از مهمترین مطالبات کشاورزان دهلرانی ذکر کرد.

تجلیل از کشاورزان نمونه کشور و استان و برپایی نمایشگاه دستاوردهای کشاورزی از دیگر برنامه های این همایش در دهلران بود.

همایش ملی دستاوردهای کشاورزی استان ظهر امروز با تجلیل از 3 نفر کشاورز نمونه کشوری و 36 نفر کشاورز نمونه استانی در بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است