جشنواره ملی شرهانی

دورهمی فرهنگ دوستان دهلرانی در تئاتر ملی شرهانی

دورهمی فرهنگ دوستان دهلرانی در تئاتر ملی شرهانی

تئاتر شرهانی با همت هنرمندان دهلران از سال 95 کار خود را به صورت منطقه ای آغاز کرد و در آن روزها شاید کمتر کسی فکر می کرد که تئاتر شرهانی ملی شود.
اما در سال دوم، تئاتر شرهانی با استقبال گسترده تر هنرمندان مواجه شد و دهلرانی ها در سال دوم بشدت از این اجراها حمایت کردند و پای تئاتر خیابانی شرهانی نشستند.
مسئولان و هنرمندان دهلرانی نیز با استفاده از همه ظرفیت ها و حمایت همه جانبه از تئاتر شرهانی طی 2 دوره گذشته بخوبی نشان دادند که خواستار ادامه تئاتراین جشنواره فرهنگی در سطحی بالاتر هستند و همصدا خواستار ارتقا تئاتر منطقه ای شرهانی به تئاتر ملی شدند.
سرانجام سال جاری خواسته هنرمندان و مسئولان و مردم مرزدار دهلران محقق شد و تئاتر شرهانی در قالب تئاتر ملی خودش را به کشور معرفی کرد و گروه های هنری از سراسر ایران آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
امروز دهلرانی ها اما پرشور تر از گذشته در محله ها، روستاها و مدارس پای ثابت تئاتر شرهانی هستند و گروه های هنری و هنرمندان را همراهی می کنند و تماشاگران خوبی برای اجرای هنرمندان سراسر کشور در این جشنواره هستند.
امسال 11 گروه هنری از 10 استان کشور با 33 اجرا در شهر دهلران و بخش های آن تئاتر ملی شرهانی را اجرا می کنند و مردم هنردوست و هنرپرور دهلران قوت قلب هنرمندان و برگزار کنندگان در طول سه روز اجرای خیابانی هستند و تمام قد از تئاتر ملی شرهانی حمایت می کنند و گواه این ادعا هم حضور پرشور آنها در محل های برگزاری تئاتر ملی شرهانی است.
هنرمندان نیز با اجرای های خود توانسته اند موجب جلب رضایت هرچه بیشتر تماشاگران شوند ، اجرای این تئاترها در مدارس و روستاها نیز توانسته دانش آموزان را بیش از پیش با ویژگی های تئاتر آشنا کند.
این روزها مرزداران دهلرانی در نوبت های صبح و عصر در محل های برگزاری تئاتر ملی شرهانی حضوری چشمگیر دارند و بخوبی از هنرمندان این عرصه و اجرای آنها استقبال می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره در دوره‌های اول و دوم به ‌صورت منطقه‌ای برگزار شد که با توجه به استقبال بسیار خوب هنرمندان تئاتر سراسر کشور از روند برگزاری این جشنواره و با تلاش‌های انجمن تئاتر استان ایلام، امروز این جشنواره بصورت ملی برگزار می شود.
عمران خود آموز افزود: این رویداد فرهنگی و هنری برای سومین سال است که برگزار می شود و شهرستان دهلران با توجه به ظرفیت تئاتر خیابانی و جایگاه ممتاز در دفاع مقدس، میزبان این جشنواره ملی است.
وی یادآور شد: برگزاری این جشنواره به ‌صورت ملی و استقبال هنرمندان نمایش از برگزاری آن، مسئولیت هنرمندان استان بویژه شهرستان مرزی دهلران را سخت و سنگین می‌کند و بی‌گمان خدمت در این جشنواره در هر کسوتی، ارزشمند و قابل ‌تحسین است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز گفت: موضوع این جشنواره فرهنگ ایثار و شهادت است.
عبدالحسین رحمتی گفت: 80 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بررسی آثار 11 گروه هنری جواز حضور در بخش نهایی را کسب کردند.
وی اضافه کرد: در سومین جشنواره تئاتر شرهانی بیش از 75 هنرمند در قالب 11 گروه هنری از 10 استان کشور به مدت چهار روز در دهلران اجرای خیابانی دارند.
معاون ارشاد اسلامی ایلام تاکید کرد: داوری این جشنواره بر عهده محمودرضا رحیمی، شهرام نوسیر و فاتح بادپروا است.
رحمتی افزود:
فرماندار دهلران نیز گفت: از همه ظرفیت های شهرستان و همکاری ادارت سطح شهر برای هر چه باشکوه برگزاری این جشنواره با توجه به میزبانی کشوری آن استفاده شده است.
مجید عسگری افزود: این جشنواره نقش موثری در معرفی شهرستان دارد و خوشحالیم که هنرمندانی از سراسر کشور در این جشنواره ارزشی دفاع مقدس را در سطح شهرستان اجرا می کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دهلران نیز ابراز داشت: این جشنواره در حوزه ایثار و مقاومت و رویکرد نو و شعار سال و تولید است.
مهدی تاجدینی گفت: این جشنواره با حضور 11 گروه هنری از سراسر کشور در جوار گلزار شهدای گمنام دهلران با نمایش' هیچکس ' کاری از گروه آبادان به کارگردانی بهنام کاوه آغاز بکار کرد.
تاجدینی افزود: قرار است در روز دوم نیز در 2 نوبت صبح و عصر 15 اجرا در مدارس شهر دهلران و بخش موسیان و سطح شهر انجام شود.
دبیر جشنواره ملی شرهانی نیز با اشاره به اینکه سومین جشنواره تئاتر شرهانی به صورت ملی برگزار می شود، بیان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و تکریم ایثارگران، معرفی زوایای پیدا و پنهان دوران دفاع مقدس به نسل جدید، ایجاد انگیزه در هنرمندان برای خلق آثار هنری با موضوع ایثار و شهادت، تقویت روحیه ایثار و مقاومت در سال حمایت از کالای ایرانی با نگاه ویژه به اقتصاد مقاومتی و تبلیغ و ترویج قصص قرآنی و همچنین زندگی ائمه (ع) از اهداف این جشنواره به حساب می آید.
خیرالهی اضافه کرد: معرفی شهدای استان ایلام به ویژه سرداران و فرماندهان شهید و تاثیر آنان در دفاع مقدس از دیگر اهداف اصلی این جشنواره است.
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام اظهار کرد: جشنواره به صورت رقابتی و با موضوع ایثار و شهادت برگزار می شود و در بخش های کارگردانی، طرح و ایده، بازیگری زن و بازیگری مرد، بنابر صلاحدید هیئت داوران از نفرات اول تا سوم با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیر به عمل می آید.
اختتامیه تئاتر ملی شرهانی نیز با معرفی گروه های برتر روز 16 اسفند ماه جاری در سالن کتابخانه عمومی دهلران برگزار خواهد شد.
عملیات محرم یکی از عملیات های بزرگ و غرور آفرین دهلران است که در منطقه شرهانی اتفاق افتاد و با توجه به شهادت تعداد زیادی از رزمندگان اسلام در این عملیات یادمانی در شرهانی واقع در 45 کیلومتری جنوب دهلران بنا شد.
این یادمان سالانه پذیرای 200 هزار نفر در قالب راهیان نور است و هر ساله در ایام نوروز مورد بازدید گردشگران و مسافران نوروزی قرار می گیرد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است