مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام

سایت موزه باستانی در دهلران احداث می شود

سایت موزه باستانی در دهلران احداث می شود

عبدالمالک شنبه زاده افزود: در این سایت موزه هر آنچه بدست آمد و هر اطلاعاتی که از لحاظ فرهنگی، هنری و معماری کشف شد نمایش داده می شود و به عنوان مکانی برای بازدید علاقه مندان و گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به تامین اعتبار اولیه این سایت موزه، مراحل اداری احداث این پروژه تا پایان سال جاری تکمیل و عملیات اجرایی آن اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

شنبه زاده از اختصاص چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساماندهی ،ثبت و ضبط و مطالعه تپه های پیش از تاریخ دهلران در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته در این رابطه ۲ میلیارد ریال برای بررسی ،شناسایی، باستان شناسی و بازنگری بررسی های قبلی این حوزه در شهرستان هزینه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام با اشاره به شناسایی ۱۵ تپه شاخص تاریخی در شهرستان مرزی دهلران تاکید کرد: برای این تپه ها تابلو نصب شده و مهمترین کار انتخاب یک تپه شاخص، تبدیل آن به سایت موزه است تا کار کاوش سالانه و مرتب انجام گیرد.

دهلران در ۲۲۰ کیلومتری جنوب غرب ایلام قرار گرفته است؛ این شهرستان با شش هزار و ۸۱۷ کیلومتر مربع از لحاظ مساحت بزرگترین شهرستان استان محسوب می شود که دارای چهار بخش مرکزی، زرین آباد، میمه و موسیان است.

شهرستان دهلران با وجود قرارگیری در اقلیم گرم و خشک ماوای آثار باستانی، طبیعی و گردشگری فراوانی است که نگین آنها تپه ۹ هزار ساله علی کش (بز مرده) به شمار می رود که از حیث تاریخی اهمیت و ارزش منحصر به فردی دارد.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است