رییس سازمان بسیج عشایر:

۳۵ درصد صنایع دستی کشور را جامعه عشایری تولید می کنند

۳۵ درصد صنایع دستی کشور را جامعه عشایری تولید می کنند

 سرهنگ احمد سعیدی در نشست هم اندیشی سران و معتمدان عشایر دهلران در استقبال از کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایر کشور اظهار داشت: نقش عشایر در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس باید بیان شود چون این قشر در دفاع مقدس نوک پیکان مقاومت بودند و با امکانات اولیه در مقابل رژیم بعث ایستادند و شهدای گرانقدری تقدیم کردند.

وی به ۱۰ هزار شهید عشایر کشور و ۳۰۰ شهید عشایر استان ایلام اشاره کرد و افزود: نقش عشایر در دفاع مقدس مغفول مانده و این نقش باید تبیین شود و مسوولان عشایر باید این نقش را مقتدرانه بیان کنند

رییس سازمان بسیج عشایر کشور نقش عشایر را در جنگ اقتصادی و تامین امنیت غذایی یادآور شد و گفت: ۴۶ درصد گوشت و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را عشایر تولید می کنند که در ۵۹ درصد از مساحت خاک کشور حضور دارند. 

سرهنگ سعیدی گفت: نباید به عشایر نگاه صرف دامپروری کرد بلکه آنها در تامین امنیت پایدار مرزها و تولیدات باغی و کشاورزی نیز نقش آفرینی می کنند.

وی تاکید کرد: همه باید با هم افزایی به دنبال محرومیت زدایی و کمک به این قشر باشیم و با نیازسنجی اولویت ها را برای عشایر دنبال کنیم

رییس سازمان بسیج عشایر کشور اضافه کرد: مشکلات ، آسیب ها ، تهدیدات و نقاط قوت و ضعف جامعه عشایری باید احصا و برخی مشکلات را باید در مرکز و برخی در استان ها و شهرستان ها حل و فصل نمود و با تشکیل کمیته های فرهنگی و مذهبی و آموزش و زیرساخت و زنان برای توانمندی عشایر تلاش کرد.

فرماندار ویژه دهلران نیز در این نشستا گفت: خدمت به عشایر این شهرستان با توجه به شرایط کوهستانی و مرزی و نقش آنها در مرزداری همت همگانی و همکاری سپاه و بسیج عشایر را می طلبد.

لطیف صادقی به نقش سپاه در توفیقات فرهنگی و علمی و هوافضا و محرومیت زدایی اشاره کرد و افزود: نقش سپاه در توفیقات نظام بسیار درخشان است.

وی به جمعیت و وسعت و ۲۲۰ کیلومتر مرز دهلران با کشور عراق پرداخت و تاکید کرد: عشایر هم در حفاظت از مرزها و تولید نقش دارند و باید رفع مشکلات آنان در کانون توجه باشد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران افزایش قیمت نهاده ها و کاهش قیمت دام و عدم خریداری دام مازاد عشایر با قیمت تضمینی را از مشکلات عشایر برشمرد و افزود: توقع داریم در خصوص خرید تضمینی دام عشایر این شهرستان در اولویت قرار گیرد.

وی به ظرفیت مرز چیلات و فراهم بودن زیرساخت های آب و برق و فیبر نوری اشاره کرد و گفت: رایزنی های زیادی انجام شده اما هنوز طرف عراقی پای کار نیامده و پیگیری ها برای بهره مندی مردم کشور و استان و شهرستان از این مرز ادامه دارد و در این راه نیازمند کمک و مساعدت سپاه هم هستیم.

وی به ظرفیت های نفت و گاز و آب و خاک و کشاورزی دهلران هم اشاره و گفت: دهلران رتبه سوم تولید کلزا دارد.

صادقی بر ضرورت توجه به راه های عشایری و اعزام ماشین آلات سپاه برای تعمیر و مرمت و بهسازی این راه ها تاکید کرد و افزود: بسیج عشایر در رفع مشکلات عشایر کوچرو و دائمی در شهرستان همت کند.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است