درنشست شورای عشایری دهلران مطرح شد

مراتع دهلران میزبان عشایر کوچرو

مراتع دهلران میزبان عشایر کوچرو

شهرستان مرزی دهلران در فصل قشلاق با توجه به ظرفیت های مراتع هرساله میزبان عشایر کوچرو استان های همدان،کرمانشاه،لرستان و ایلام است .

مدیران کل این استان ها هرساله برای ارائه خدمات بهتر به عشایر و نحوه استفاده عشایر کوچرو از مراتع این شهرستان و استقرار در مناطق مختلف قشلاقی شهرستان  دور هم جمع می شوند تا تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده و هماهنگی های لازم داشته باشند.

مراتع غنی و وسعت مراتع این شهرستان در بخش های مرکزی،موسیان ودشت عباس موجب شده که عشایری از غرب کشور فصل قشلاق خود را در این شهرستان سپری و از مراتع ان بهره مند شوند.

در نشست شورای عشایری دهلران  در واقع نحوه استفاده از مراتع و حریم های مجاز چرا و نحوه خدمات رسانی به عشایر کوچرو مورد بررسی قرارگرفت ودر این خصوص مصوباتی داشت که طرفین ملزم به اجرای آنها هستند.

مدیر کل امور عشایری ایلام گفت:در استان ایلام 9هزار و 736 خانوار عشایری با جمعیت 60هزار نفر در 95 کانون عشایری استقرار دارند.

علی سلیمی جمعیت عشایری استان را1 درصد دانست و افزود: استان ایلام با داشتن 5درصد جمعیت عشایر کشور چهاردهمین  استان عشایری کشور محسوب می شود که با 400هزار راس دام دارای هفتمین جمعیت دامی عشایر کشور است.

وی تولید گوشت قرمز عشایر استان را هشت هزار و 300 تن در سال عنوان کرد و گفت:ارزش تولیدات عشایری استان سالانه بالغ بر 9هزار میلیارد ریال است.

مدیر کل امور عشایر استان ایلام به خدمات آبرسانی،مرمت راه های عشایری،جایگزینی سوخت فسیلی،تامین نهاده های دامی،تامین مایحتاج عمومی عشایر،بیمه اجتماعی،بیمه دام و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به عشایر استان اشاره و افزود:شناسنامه دار کردن دام عشایر کوچرو از موضوعات مهمی است که باید رعایت کرد.

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه دراین نشست از استقرار 120 هزار راس دام عشایر این استان در مناطق قشلاقی استان ایلام خبرداد و گفت:850خانوار عشایری این استان در مناطق قشلاقی دهلران مستقر می شوند.

بهزاد محمدی تعداد خانوارهای استان کرمانشاه را 14 هزار اعلام کرد و گفت: این عشایر یک میلیون 500هزار اس دام در اختیار دارند.

وی افزود: ارزش تولید محصولات عشایر استان کرمانشاه در سال 3هزار میلیارد ریال است .

***معاون توسعه و زیربنایی امور عشایر لرستان نیز گفت: در این نشست مسایل و مشکلات عشایر و نحوه ارایه خدمات مطلوب به آنها بحث و بررسی و نتایج خوبی در جهت تسریع خدمات رسانی به این قشر حاصل شد.

ابراهیم جوپلقی افزود: در استان لرستان بیش از 14 هزار خانوار عشایری با جمعیت دامی یک میلیون و 500هزار راس دام مشغول دامداری و دامپروری هستند

**مدیر کل امور عشایر استان همدان نیز گفت:210خانوار عشایر این استان با 7هفت هزار راس دام در پنج منطقه دهلران مستقر می شوند.

حسین محمدی افزود: آبرسانی سیار، تامین علوفه و مایحتاج عشایر از جمله خدماتی است که در این منطقه به عشایر انجام می شود.

وی با اشاره به 470هزار راس دام عشایر استان همدان گفت: این عشایر در سال 5هزار و 800 تن گوشت تولید می کنند.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است