فرماندار

تولید ۷۰ درصد محصول کلزا ایلام در دهلران

تولید ۷۰ درصد محصول کلزا ایلام در دهلران

مجید عسگری  در نشست هماهنگی همایش ۲ روزه کشت کلزا در دهلران اظهار داشت: امسال بیش از هشت هزار هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت کلزا رفته است.

وی افزود: پیش بینی می شود از این سطح زیرکشت بیش از ۹ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

فرماندار دهلران با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در بخش کشاورزی تاکید کرد: سالانه نیمی از محصولات کشاورزی استان به ارزش بیش از هشت هزار میلیارد ریال در این شهرستان تولید می شود و از این حیث قطب کشاورزی استان بشمار می رود.

عسگری به حجم سرمایه گذاری دولت در بخش کشاورزی دهلران پرداخت و یادآور شد: این رویه نشان از توجه دولت به این بخش هم در راستای تولید و اشتغال و خودکفایی دارد.

وی با اشاره به اهداف سازمان مهندسین بسیج کشاورزی برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص تولیدات محصولات استراتژیک گفت: با رویکرد علمی و ترویجی این همایش در دستور کار قرار گرفته و شهرستان در این زمینه همکاری و آمادگی لازم را دارد.

فرماندار دهلران اضافه کرد: در فضای تحریم و جنگ تمام عیار اقتصادی رونق کشاورزی و تولید محصولات استراتژیک هم در استقلال اقتصادی و هم در کاهش وابستگی به مواد عذایی نقش موثری ایفا می کند که در این میان کشاورزان در صف مقدم موفقیت این عرصه هستند.

عسگری بر ضرورت جذب سرمایه گذار در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در خلال برگزاری این همایش تاکید کرد و افزود: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که همه جوانب حوزه کشاورزی مد نظر قرار گرفته و خروجی خوب و قابل اتکایی داشته باشیم.

امام جمعه دهلران نیز گفت: شهرستان دهلران در تولید محصولات کشاورزی قطب استان بوده و نیاز است به رفع مشکلات کشاورزان توجه ویژه شود.

حجت الاسلام سید محسن موسوی افزود: تامین نهاده های کشاورزی، آب و ایجاد صنایع تبدیلی از مهم ترین خواسته های فعالان این بخش که باید بطور ویژه در راستای افزایش تولید و اشتغال و کمک به کشاورزان و تسهیل در امر کشاورزی منطقه مورد توجه قرار گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام نیز گفت: استان ایلام تا سال گذشته در زمینه تولید کلزا مقام چهارم کشور را دارا بود.

محمدعلی اقدسی با اشاره به ۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا در استان تاکید کرد: امسال سطح زیرکشت کلزا در استان ۲ هزار هکتار افزایش یافته که پیش بینی می شود از این سطح ۲۵ هزار تن محصول برداشت شود.

وی ارزش ریالی محصول کلزا در استان را ۷۰۰ میلیارد ریال برشمرد و یادآور شد: امسال با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی پیش بینی می شود این مقدار به یک هزار میلیارد ریال برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام از آمادگی سرمایه گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی در دهلران و مهران خبر داد و گفت: در این راستا تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است تا مشکل کارخانه روغن کشی در این مناطق حل شود.

اقدسی گفت: دهلران با توجه به مزارع وسیع کلزا، کشاورزان باتجربه، کشت مکانیزه و استاندارد و با هدف آشنایی تمامی کشاورزان استان با کاشت این محصول برای این همایش در نظر گرفته شده است.
مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه امیرالمومنین (ع) استان نیز گفت: هدف این همایش علمی کردن کشت کلزا بعنوان یک محصول راهبردی است تا ایلام یکی از استان های خودکفا در تولید این محصول شود.
سرهنگ رحیم طهماسبی افزود: فرآوری ، علمی کردن کشت، تکریم کشاورزان، تجلیل از تولیدکنندگان نمونه، مهندسان بسیجی و مدیران همگام با کشاورزان، پاسخگویی به مشکلات کلزاکاران، افزایش عملکرد در هکتار، مبارزه با آفات و امکان سنجی برای دعوت از سرمایه گذاران از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی از تشکیل کمیته های یازده گانه این همایش خبر داد و گفت: این دومین همایش است که برگزار و تلاش می کنیم تا پیشگامان تولید و فرماندهان بهره وری را در استان شناسایی کنیم.

طهماسبی گفت: این همایش با دعوت از مسئولان کشوری و استانی در اسفندماه سال جاری به میزبانی شهرستان دهلران برگزار می شود.

شهرستان دهلران با دارا بودن  بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه نیمی از محصولات کشاورزی استان ایلام را تولید می کند که تولید گندم این شهرستان سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن می رسد.

 

 

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است