فرماندار ویژه:

کشاورزان دهلرانی برای تامین آب پاییزه و تابستانه با امور آب همکاری کنند

کشاورزان دهلرانی برای تامین آب پاییزه و تابستانه با امور آب همکاری کنند

لطیف صادقی  در جمع نماینده کشاورزان برتش و اعضای هیات مدیره تعاونی های کشاورزی دهلران اظهار داشت: این شهرستان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی استان است و تلاش برای رفع مشکلات کشاورزان این منطقه امری ضروری است.

وی افزود: بخشی از این مسائل مربوط به منابع و تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی است که تاکنون اقدامات خوبی انجام گرفته و با همکاری امور آب تامین آب کشت تابستانه و پاییزه در شهرستان انجام گرفته است.

فرماندار ویژه دهلران به برخی مشکلات کشاورزان هم در بحث تامین آب و مشکلات تعاونی ها اشاره و تاکید کرد: باید با هم افزایی و همکاری و تعامل این مشکلات را مرتفع کرد چون دولت سیزدهم هم عزم جدی بر کار و تولید و رفع موانع و بویژه حمایت از بخش کشاورزی دارد.

صادقی یادآور شد: نیاز است کشاورزان نیز با امور آب در بحث قراردادها و پرداخت حق آبه همکاری به موقع داشته باشند و از طرفی با توجه به خشکسالی رعایت الگوی مصرف را بیش از پیش مد نظر داشته باشند.

وی نصب کنتورهای هوشمند را از راهبردهای دولت در جهت صرفه جویی و پایدار کردن منابع آب زیرزمینی ذکر کرد و افزود: کشاورزان نیز در جهت همکاری با متولیان و جلوگیری از جرائم در خصوص نصب کنتورهای هوشمند همکاری کنند.

فرماندار ویژه دهلران به سامانه گرمسیری و نقش آن در تامین آب بخشی از اراضی کشاورزی شهرستان هم اشاره کرد و گفت: پیگیری هایی برای تزریق اعتبار به این پروژه در سطح استان و کشور انجام گرفته که با تکمیل آن شاهد رونق بیش از پیش کشاورزی در شهرستان و بویژه در بخش مرکزی خواهیم بود.

صادقی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری را از دیگر اقدامات ارزشمند در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: ۵۰ هزار هکتار از این طرح در حوزه استان ایلام و دهلران است که با اجرای آن امروز شاهد تحول در بخش کشاورزی شهرستان بویژه در بخش دشت عباس هستیم و علاوه بر احیای اراضی، ایجاد کمربند سبز و اشتغال مانع از مهاجرت مردم از مناطق مرزی و عمران و آبادانی و کار و تولید در مرز شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام هم در این نشست گفت: با توجه به خشکسالی ها و از طرفی حساسیت شرایط فعلی به لحاظ منابع آبی و بارندگی ۹۰ میلی متری در استان و کاهش ۵۰ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و کاهش ۴۵ درصدی بارش ها نسبت به دراز مدت، کشاورزان در مصرف آب صرفه جویی و اضافه برداشت نداشته باشند.

علی پوراحمد برداشت بی رویه از منابع آب را باعث فرونشست زمین و کاهش منابع آب زیر زمینی دانست و افزود: نصب کنتور هوشمند از الزامات است و کشاورزان که نسبت به نصب این کنتور اقدام نکنند، با جریمه روبرو خواهند شد.

وی به اختصاص سهم آب استان از سد کرخه برای اراضی کشاورزی منطقه دهلران هم اشاره و یادآور شد: امسال در خصوص تامین آب اراضی تحت پوشش کرخه مشکلی نداشتیم و نیاز است کشاورزان در پرداخت حق آبه همکاری کنند تا دولت نیز خدمات به موقع برای تعمیر ، تجهیز و نوسازی شبکه های اصلی داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام به دغدغه امور آب در تامین آب اراضی کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: کشاورزان با رعایت الگوی مصرف ، نصب‌ کنتور هوشمند ، عدم اضافه برداشت و پرداخت حق آبه همکاری کنند تا از این شرایط بحران آبی عبور کنیم.

در این نشست نماینده کشاورزان و اعضای تعاونی ها مشکلات خود را در حوزه های تامین نهاده های کشاورزی، خرید تضمینی محصولات و تقویت تعاونی ها و تسهیلات خشکسالی مطرح کردند.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است